Dark Licht

De krant Journal du Dimanche heeft in het nummer van gisteren, zondag 13 mei, afgezien van publicatie van een artikel over Cécila Sarkozy, de vrouw van Nicolas. Zij zou 6 mei niet gestemd hebben. Aandeelhouder van de JDD, Arnaud Lagardère, een vriendje van Sarkozy, zou hoofdredacteur Jacques Espérandieu via de telefoon opgedragen het artikel niet te plaatsen. De hoofdredacteur ontkent dat hij gezwicht is voor de druk van Lagardère, maar dat het nieuws betrekking had op het privéleven van Cécilia en dat daarom besloten is het bericht niet te plaatsen. Dit meldt de nieuwe nieuwssite Rue89.com.

De Franse media, die over het algemeen meer ontzag voor politici hebben dan Nederlandse of Angelsaksische media, zijn bang voor de groeiende greep die Nicolas Sarkozy wil krijgen op de Franse media. Sarkozy is niet alleen bevriend met Lagardère (grootste tijdschriftenuitgever ter wereld), maar ook met Serge Dassault (eigenaar van onder andere Le Figaro) en Martin Bouygues, eigenaar van Europa’s grootste televisiestation TF1.

De ochtend na de overwinning logeerde Sarkozy en echtgenote in Fouquet’s op de Champs-Elysées. Bij vertrek werd de aanwezige pers 20 minuten vastgehouden door aanwezige politie, opdat de media de kersverse bijna-president niet achterna konden rijden. Een symbolische middelvinger naar de pers, die tot nu toe altijd de president op de ‘morning after’ mocht volgen.

In 2005 publiceerde het weekblad Paris Match (ook eigendom van Lagardère) een foto van Cécilia met haar kersverse minnaar. Na een woedeaanval van Sarkozy werd de toenmalige hoofdredacteur, Alain Genestar, uiteindelijk in juni vorig jaar ontslagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.